Sipulimalli vie Leanin tuotannosta toimistotyöhön!

Suuntaa ajatukset asiakkaaseen! Kehitä jatkuvasti henkilöstön kykyä ratkoa haastavia ongelmia! Puolita laatuvirheiden määrä vuosittain! Lyhennä läpimenoaikoja kertaluokalla! Paranna työn tuottavuutta kymmeniä prosentteja! Kaikki tämä on tehty onnistuneesti sadoissa Leania soveltavissa yrityksissä, mutta pääosin tuotannossa. Siellä erilainen hukka ja laatuhaasteet, pitkät läpimenoajat ja korkeat varastotasot ovat helposti nähtävissä paljaalla silmällä. Yrityksen kovan ytimen, eli tuotannon, ulkopuolella vastaava ajattelu ei yhtä tavallista, mutta hyöty voi olla jopa mittavampi.

Yrityksen Lean -kehityskaari voidaan visualisoida nk. sipulimallin avulla. Tuotanto on sipulin kova ydin. Kehittämällä sitä huomataan, että sipulin seuraavat kerrokset kuten materiaali- ja ostotoiminnot, asiakaspalvelu ja myynti tai vaikka kiinteistöhuolto voisivat toimia paremmin yhteen ytimen kanssa. Lean kehittäminen laajenee näin tuotannosta sipulin seuraavaan kerrokseen. Kehitys jatkuu ja huomataan, että tuotteiden design ei ole paras mahdollinen ja tarvitaan isompia muutoksia, jotta kehityksen nopeus säilyy. Lean etenee tuotekehitykseen.

Lean -tuotekehitys on oman bloginsa aihe jo itsessään. Mutta alkupaloina ajatuksia. Yksi päällimmäinen tavoite on luoda tuote, jossa on mahdollisimman vähän osia, kokoonpano on helppoa ja toimitusketju yksinkertainen. Mitäpä jos emme alunperin tarvitse jotain osaa tuotteeseen. Osaa, jota ei silloin tarvitse suunnitella, jonka kuvia ei tarvitse katselmoida ja hyväksyä, josta ei tarvitse pyytää tarjousta toimittajalta. Osaa, jota toimittajan ei tarvitse ohjelmoida työstökoneelle ja jonka ensimmäisiä kappaleita ei tarvitse lähettää takaisin tarkastettavaksi. Osaa, jota ei tarvitse koskaan pakata lähetystä varten, jota ei tarvitse kuljettaa, jota ei tarvitse vastaanottaa ja tarkastaa. Osaa, jota ei tarvitse hyllyttää eikä varastoida. Osaa, joka ei koskaan lopu kesken. Osaa, jota ei koskaan kuljeteta tuotantoon eikä kokoonpanna. Osaa, jota ei koskaan reklamoida huonon laadun takia eikä korjata. Osaa, johon ei koskaan tule muutoksia. Ketjua voisi jatkaa loputtomiin. Mikä on tämän vaikutus yrityksen kilpailukykyyn?

Kaiken tämän toteuttamiseksi yritys tarvitsee myös jatkuvasti kovempia osaajia ja parempaa ihmisten johtamista. Lean jatkaa matkaansa henkilöstöjohtamiseen. Ympyrä alkaa sulkeutua ja asiakasarvo virtaa paremmin koko organisaation läpi. Yritys voittaa markkinaosuutta ja tekee jatkuvasti parempaa voittoa. Kilpailijat ovat ihmeissään: ”Mitä juuri tapahtui? Eivät kai he vaan soittaneet Konsulttiverkon kavereille…?”

Timo Haapsaari, liikeenjohdon konsultti, Konsulttiverkko.
Kirjoittaja on kokenut Lean –johtamisen ja kehittämisen ammattilainen. Hän on johtanut Lean kehityshankkeita vuodesta 2007 ja konsultoinut alalla vuodesta 2014 lähtien. Vahvuudet operatiivinen Lean sekä Lean toimistossa ja projektijohtamisessa.