Vähittäiskaupan digitaalinen muutos
TILANNE
Suomalainen vähittäiskauppaketju, jolla yli 30 myymälää, on panostanut voimakkaasti toiminnan kehittämiseen. Yhtiö tarvitsi tukea myymälöiden digitalisaation Proof-of-Concept projektin läpiviennissä. Tätä PoC-projektia varten rakennettiin pienoismyymälä, jossa erilaisia digitaalisia ratkaisuja voitiin testata ja analysoida aidossa ympäristössä.
TAVOITETILA
Asiakas halusi sujuvoittaa ja tehostaa myymälätyötä digitaalisilla ratkaisuilla sekä löytää parhaimmat tavat digitaalisten ratkaisujen käytölle. PoC-projektin avulla haluttiin selvittää ja mitata, mitkä ovat ratkaisujen vaikutukset myymälätasolla, sekä miten hyödyt käytännössä ulosmitataan. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä ovat tarvittavat muutokset myymälöiden toimintamalliin sekä johtamisjärjestelmään.
KUINKA KONSULTTIVERKKO AUTTOI?
Toimeksiannossa mitattiin ja analysoitiin erilaisten digitaalisten ratkaisujen vaikutukset myymälätyöhön.Kävimme läpi asiakkaan ja myymälähenkilöstön näkökulmasta eri ratkaisut, määrällistimme vaikutukset, tunnistimme keskeiset riskit sekä laadimme suosituksen toteutusvaiheelle ja muutoksen johtamiselle koko myymäläketjussa. Lisäksi Konsulttiverkko antoi suositukset myymälöiden uuden johtamisjärjestelmän kehittämiskohteiksi.
TULOKSET
Yhtiöllä on selkeä näkemys digitaalisten ratkaisujen vaikutuksista myymälätyöhön, sekä miten hyödyt voidaan konkreettisesti ulosmitata myymälä- ja ketjutasolla. Lisäksi yhtiöllä on ymmärrys, mitä uusia liiketoimintamahdollisuuksia ratkaisut mahdollistavat.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Markkinanäkymiä
Kuulumisia markkinoilta.Suomi on nyt virallisesti taantumassa eli bruttokansantuote on laskenut kaksi kvartaalia...
Vähittäiskaupan digitaalinen muutos
TILANNE Suomalainen vähittäiskauppaketju, jolla yli 30 myymälää, on panostanut voimakkaasti toiminnan kehittämiseen....
Strategisia näkemyksiä vuodelle 2024
Jussi Järvinen, kokenut strategiakonsultti "Toimija joka valmistelee strategian, jossa hyökätään...