Vuoden loppu on hyvä hetki pysähtyä tarkastelemaan, mistä syksyn aikana on keskusteltu. Konsulttiverkon julkisen sektorin toimialajohtajana minulla on näköalapaikka alan ajankohtaisiin tarpeisiin. Tässä kolme keskeistä havaintoa syksyn asiakaskohtaamisista:
1. Digitaalisuus tuo muutospaineita
Julkiset palvelut kehittyvät kohti asiakaslähtöisyyttä, jossa palvelut pyritään yhdistämään saumattomiksi kokonaisuuksiksi. Tämä vaatii kunnilta rohkeutta luopua siilomaisesta toimintatavasta ja ajatella toimintaa uudella tavalla. Osa kunnista on edelläkävijöitä, toiset epäröivät vielä digiloikkaa.
2. Vaalikaudet vaikuttavat päätöksentekoon
Kunnissa hankkeet pyritään usein viemään päätökseen ennen valtuustokauden päättymistä. Kiire luo paineita asioiden valmistelulle. Olemme Konsulttiverkossa auttaneet kuntia tekemään päätöksiä myös tiukoissa aikatauluissa ja tukeneet tietoon pohjautuvaa päätöksentekoa.
3. Tiukka talous parantaa hankintojen laatua
Hankintatoimi on viime vuosina ammattimaistunut ja kenties kiristyvä taloustilanne on terävöittänyt hankintatoimen osaamista edelleen. Syksyn aikana tarjouspyynnöissä on näkynyt aiempaa tarkempi tarvemäärittely, mikä lisää hankintojen onnistumista. Lisäksi julkiset hankinnat kiinnostavat yhä useampia yrityksiä, mikä kirittää kilpailua ja parantaa palveluiden laatua.
Yhteenveto
Syksyn havainnot osoittavat, että digitaalisuuden kehitys, vaalikausien aikataulupaineet ja talouden realiteetit tarjoavat julkiselle sektorille sekä haasteita että mahdollisuuksia. Olemme Konsulttiverkossa valmiita tukemaan alan kehitystä innovatiivisin ja asiakaslähtöisin ratkaisuin.
Lisätiedot
Kaisa Kärkkäinen
Toimialajohtaja, julkinen sektori
kaisa.karkkainen@konsulttiverkko.fi
+358401474166