Korona pakotti meidätkin uudistumaan

19.10.2020Konsulttiverkko, Strategia

Olemme tilanteessa, jossa toimintaympäristö on muuttunut ja palveluliiketoiminta on mennyt etätyöskentelyyn. Onko tämä edes mahdollista konsultoinnissa?

Kyllä on. Teimme analyysin tämän vuoden aikana toimitetuista toimeksiannoista seuraavin tuloksin:

  • 58% toimeksiannoista myytiin etänä
  • 56% toimeksiannoista toimitettiin etänä

Lisäksi 80% toimeksiannoista etäpalaverit olivat keskeinen osa tekemistä. Vain 20% toimeksiannoista menivät perinteisellä tavalla kohdistuen alkuvuoteen.

Myös meillä oli ennakkoluuloja etämyynnin ja etätoimitusten mahdollisuuksiin ennen kuin tilanne oli “pakko”. Nyt 6 kuukauden jälkeen, poikkeusolojen edelleen jatkuessa olemme huomanneet, että suurin osa ennakkoluuloistamme oli turhia. Muutos oli pakko tehdä: se tehtiin.

Pandemia on toki ikävä asia, mutta aina voi löytää asioista myös positiivisia puolia. Ennustamme, että meneillään oleva kehitys on askel kohti pidempää murrosta, jossa palveluiden myynnistä ja toimittamisesta etänä tulee uusi normaali.

Suosituksemme jokaiselle yritykselle on varautua tähän tilanteeseen myös pidemmällä tähtäimellä ja pohtia vaikutuksia liiketoiminnan suunnitteluun.

Mikäli blogi herätti ajatuksia ja kiinnostuit Konsulttiverkon palveluista, ota yhteyttä: jussi@konsulttiverkko.fi, 040-7725 840

Luettavaa

UUSIMMAT BLOGIT

Digitaalinen disruptio – uhka vai mahdollisuus?

Digitaalinen disruptio – uhka vai mahdollisuus?

Digitaalisella disruptiolla tarkoitetaan vallitsevien toimintatapojen ja -mallien muuttumista teknologian kehittymisen ja käyttöönoton myötä. Tämä entinen muotitermi on ajankohtaisempi kuin koskaan, osittain johtuen pandemian tuomasta “pakosta” muuttua. Historiassa on paljon esimerkkejä menestyvistä yrityksistä, joilta käytännössä vedetään matto jalkojen alta uuden innovaation takia, jonka on kehittänyt pienempi yritys, jolla ei ole ison yrityksen painolastia eri muodoissa. Uusi peluri voi myös tuoda markkinoille huomattavasti edullisemman ja “riisutumman” ratkaisun, kun taas markkinajohtajat ovat keskittyneet kehittämään aina vain ominaisuuksiltaan parempia (lue kalliimpia) ratkaisuja. Nopeasti oppiva ja innovaatioita kannustava yritys tarvitsee arvomaailman, joka tukee ja kannustaa organisaatiota ottamaan riskejä. Ilman oikeanlaista kulttuuria paraskin strategia voi epäonnistua. Toisaalta oikeanlaisella kulttuurilla yritys voi edetä pitkällekin vaikka strategia on keskeneräinen – yrityksen ja erehdyksen kautta, oikealla asenteella. Ota yhteyttä ja jutellaan aiheesta lisää! Esa Övermark & KV